مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
مـانـنـد ایـن وضـعـیـت را مـا خـود نـیـز شـاهـد بـوده ایـم کـه بـعـضـی از جـریـان هـا بـه دلیـل داشـتـن اکـثـریـت و قـدرت تـلاش مـی کـردنـد تـا رای و مـذهـب خـود را تحمیل کنند، اما تاثیر آن محدود و موقتی بود. 2. راه دوم : درگـیـری و دشـمنی ؛ به گونه ای که پیروان هر مذهب در سنگر مذهب خویش مـوضـع بـگیرند و برای رویارویی با مذهب دیگر آماده مقابله باشند، در این صورت جو دشمنی و تشنج بین مذاهب حاکم می شود و گروهی که قوی تر است به نبرد علیه گروه دیـگـر می پردازد و گروه دیگر نیز در پی انتقام ... . و بدینگونه یک جامعه مسلمان وارد درگـیـری و جـنـگ داخـلی می شود. در این وضعیت همه زیان می بینند و فرصت مناسبی نیز بـرای دشـمنان اسلام و کشور فراهم می کند تا بتوانند نقشه ها و توطئه های خود را به انـجـام برسانند. جنگ داخلی لبنان و درگیری های خونین طایفه ای کنونی در پاکستان از نمونه های بارز این دشمنی است . 3. راه سـوم : هـمـزیـسـتـی ؛ بـه ایـن مـعـنـا کـه هـر طـرف بـپـذیـرد کـه طـرف مـقـابـل نـیـز حـق دارد عـقـایـد خـود را داشـتـه بـاشـد و بـه شـعـائر مـذهـبـی خـود عـمـل نـمـایـد و هـمه مردم شهروندانی عادی هستند با حقوق و وظایف یکسان که همگی برای دسـتـیابی به منافع عمومی و دفع خطر مشترک با هم همکاری کنند. دستور اسلام نیز همین اسـت و راه ائمـه اسـلام و عـلمـای بـرجـسـتـه و آگـاه نـیـز چـنـیـن بـوده اسـت . عقل سلیم و منطق نیز حکم می کند که مردمان در یک میهن واحد زندگی مسالمت آمیز پیشه کنند. امام باقر(ع ) نیز می فرماید: ((مصلحت مردم در زندگی مسالمت آمیز است .))45 پینوشتها: 2. تنوع و همزیستی مسالمت آمیز. 3. یوسف : 76. 4. زخرف : 32. 5. نساء: 1. 6. الموسوعة العربیة العالمیة ، ج 1، ص 119، 1996، ریاض . 7. الرحمن : 4 ـ 3. 8. روم : 22. 9. الموسوعة العربیة العالمیة ، ج 10، ص 569. 10. نحل : 36 ـ 35. 11. بقره : 256. 12. کافرون : 6. 13. نحل : 125. 14. زمر: 18. 15. عنکبوت : 46. 16. ممتحنه : 8. 17. انعام : 108. 18. حجرات : 13. 19. مائده : 48. 20. محمدتقی مدرسی ، من هدی القرآن ، ج 2، ص 393، چاپ دوم ، 1407 ه . ق . 21. بقره : 190. 22. نهج البلاغه ، نامه شماره 53. 23. ممتحنه : 8. 24. اسراء:34. 25. بقره :177. 26. ابن هشام ، السیرة النبویة ، ج 2، ص 123 ـ 119. 27. محمدمهدی شمس الدین ، فی الاجتماع السیاسی الاسلامی ، ص 290. 28. شعراء: 195 ـ 193. 29. سباء:28. 30. انبیا:107. 31. محمداحمد باشمیل ، موسوعة الغزوات الکبری ، ج 4، ص 147، قاهره ، 1986. 32. مـحـمـدابـوزهـره ، تـاریـخ المـذاهب الاسلامیة ، ص 302، دارالفکر العربی ، قاهره ، 1989. 33. همان ، ص 45. 34. همان ، ص 361. 35. همان ، ص 693 با تلخیص . 36. همان ، ص 397. 37. مـحـمـدعـمـاره ، روزنـامـه الحـیات 27/10/1427 ه . ق ، مقاله ((فریضة الاجتهاد تقنین للتعددیة و الاختلاف )) 38. سـیـدابوالقاسم خوئی ، معجم رجال الحدیث ، ج 1، ص 149، چاپ چهارم ، 1410 ه . ق . 39. محمدابوزهره ، همان ، ص 430. 40. اصول کافی ، ج 2، ص 308. 41. سنن ابی داود، ج 2، باب فی العصبیة ، حدیث شماره 5121. 42. بقره : 256. 43. غاشیه : 22. 44. یونس : 99. 45. بحارالانوار، ج 71، ص 167؛ دار احیاء التراث العربی ، 1983، بیروت .نظرات شما عزیزان: |
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |